En de Oscar voor beste hoofdrolspeler gaat naar…

Ooit een chimpansee met een six pack gezien? Andy – Gollem – Serkis zweert bij hoog en laag dat hij een acteur is – en ik geloof hem graag, heel graag zelfs – maar of hijzelf die gestroomlijnde buikspier kweekte of dat die door Weta Digital vakkundig werd toegevoegd, is maar de vraag? Serkis vertolkt op indrukwekkende wijze de gedigitaliseerde chimpansee Caesar in de Rise of the Planet of the Apes. Als prequel valt deze Rise onder de subcategorie van de Origin Story (een ander vb. is Batman Begins). Rise vertelt het verhaal van hoe het allemaal begon, waar het dus fout liep in dit geval. Charlton Heston en Mark Wahlenberg stonden oog in oog met een planeet vol apen in respectievelijk de 1968 en 2001-edities van de Planet of the Apes en we weten nu eindelijk waarom. Farmaceutisch geëxperimenteer en winstbejag liggen aan de oorsprong van het drama.

Een hartig tussendoortje

Wat is blijven hangen? Zeker niet het oppervlakkige plot en ook niet, hoe indrukwekkend ook, de fenomenale digitale effecten. Alhoewel, die laatsten dragen natuurlijk wel bij tot wat wel is blijven hangen: de ‘karakter’-ontwikkeling van die ene hoofdrolspeler, Caesar. Het samenbrengen van acteren en digital arts bereikt hier volgens mij een nieuw hoogtepunt. Het zou me dan ook niet verbazen dat de Oscar voor beste hoofdrolspeler in 2012 naar… een aap gaat (“Not monkey, ape!”). Moet je deze gezien hebben? Neen, maar als ontspannende afwisseling kan hij zeker gesmaakt worden.

Rise of the Planet of the Apes – Rupert Wyatt (Twentieth Century Fox, 2011)

About The Author

Filip (°1971), getrouwd en vader van drie dochters, is een biblio-, cine-, audio-, en ludofiel. Beroepshalve besteedt hij zijn tijd aan een bediening bij de Evangelische Christengemeenten (ECV) en als leraar protestants-evangelisch godsdienstonderwijs in het secundair onderwijs (PEGO). Na zijn masterstudie aan de ETF startte hij doctoraatsstudies aan St. John's, Durham (DThM). Binnen het domein van praktische theologie onderzoekt hij hoe we de prediking - in de evangelische kerk - als een religieus ritueel kunnen begrijpen en dit vanuit het standpunt van de luisteraar.

2 Responses

  1. Job

    Ik had een “making of” gezien en ik hoop dat ze deze keer Serkis wel zijn Oscar gunnen. Bij LOTR hadden ze hem uiteindelijk niet genomineerd omdat het “niet echt” geacteerd was, maar dit keer heeft WETA zo zwaar met motion capture en facial capture gewerkt, dat ze het deze keer wel mogen doen.

    Reply
  2. Lara

    Jep, ik ben het met je eens, Filip! Je moet hem inderdaad niet gezien hebben… maar ik heb ook geen spijt dat ik ben gaan kijken.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.